Gotthard Tunnel Trail

Gotthard Tunnel Trail - Sedrun

17 – 22 juni 2018

Ooh yes, time for some trail action! Zaterdagmiddag 16 juni stappen we in Breda de auto in, tanken bij Hazeldonk en vol gas richting Zwitserland! De komende dagen ga ik samen met de vriend van mijn zus op avontuur in de Zwitserse bergen. We hiken de Gotthard Tunnel Trail, 100 kilometer door de bergen boven de langste tunnel van de wereld!

Met de trein knal je er in 20 minuten doorheen, wij doen er met 6 dagen bewust iets langer over..

Dag 1 Erstfeld – Bristen

We worden vandaag wakker in Schwyz. Na de autorit hebben we geslapen in het Hirschen Backpacker-Hotel & Pub. Basic slaapplek, maar heeft alles wat je nodig hebt na 8 uur sturen: bed, douche en een biertap. ūüėČ

Vanaf het hotel is het nog een klein halfuur rijden naar het startpunt van de trail, wat overigens wel even zoeken was.. Uiteindelijk hebben we hier geparkeerd. Als je jouw auto daar ook weg zet, zorg dan voor een berg kleingeld. Pinpas, creditcard en briefgeld is helaas een no-go voor deze automaat.

Goed… auto op slot, rugzak op, let’s go! De kabelbaan vinden we snel, er hangt een telefoon, in ons beste Duits rufen wir de beheerder an… Uit het telefoontje maken we op dat er iemand aan komt. We gaan braaf op het bankje zitten wachten. Totdat er een soort zoemer klinkt en die fuckin cabine omhoog gaat! Er kwam dus niemand aan, we hadden gewoon in dat ding moeten gaan zitten… Lesson learned, poging twee duurt gelukkig niet heel lang en boven hebben we er om kunnen lachen!

De eerste dag is meteen fantastisch en super afwisselend. Bossen, riviertjes, rotsen, bergen, smeltwater dat naar beneden klettert en een hangbrug! Aan het begin van de avond lopen we het dorpje Bristen binnen, we besluiten door te lopen in de hoop een mooie plek te vinden om onze tent op te zetten. Helaas lukt dit niet want, 1 het weer slaat om, 2 na Bristen gaat het redelijk heftig omhoog, er is dus geen plat stukje grond te bekennen en 3 het is inmiddels bijna donker… We besluiten om te draaien en een paar kilometer terug te lopen naar het dorp. Daar vinden we bij Gasthaus Alpenblick bedden, bier en de 2e helft van Zwitserland – Brazili√ę.

Dag 2 Bristen ~ Etzlih√ľtte

Mocht ik deze trail nog een keer hiken dan zou ik zorgen dat ik de eerste dag of v√≥√≥r Bristen of 5km n√° Bristen eindig. De eerste kilometers na het ontbijt zijn inmiddels bekend terrein. De zon schijnt, de klim is zwaar en de omgeving schitterend!

De offici√ęle tweede etappe loopt van Bristen naar Sedrun, maar wij hakken deze in twee√ęn. Achteraf gezien een hele fijne keuze, maar daarover later meer in dag 3. Onze dag 2 is een droom dag, met een perfecte lunch spot aan een riviertje en continu mooie uitzichten. Op af en toe een klein stukje plat na is het vandaag eigenlijk alleen maar klimmen, van rond de 700 meter tot rond de 2000 meter. Waar we gisteren pech hadden met het vinden van een mooie camp spot is het vandaag raak! We stoppen net even voor de Etzlih√ľtte met snowy peaks rondom, zicht op het dal aan de andere kant en een geweldig plekje voor een klein vuurtje ‘s avonds!

Dag 3 Etzlih√ľtte – Sedrun

De derde dag start picture perfect! Waar gisteren nog veel bergen verstopt waren in de wolken is het nu strak blauw boven ons. Dus snel inpakken, ontbijt naar binnen schuiven aan onze zelf gefabriceerde eettafel, backpack op en gaan!

Vanuit onze slaapplek knalt het meteen omhoog en het duurt niet lang voor we de Etzlih√ľtte zien liggen. Op dit punt kun je ook kiezen; de reguliere route over Chr√ľzlipass of het alternatief via Mittelplatten. Die laatste ziet er uit als een winterwonderland dus besluiten we om voor de reguliere route te gaan. Na nog een paar uur buffelen, met best wat steile besneeuwde bergwanden, staan we rond het middaguur bovenop de Chr√ľzlipass. Wat een uitzicht, wat een rust, geweldig!

Het wegwijzer bordje bovenop Chr√ľzlipass geeft aan dat het nog 2 uur is naar Sedrun, maar aangezien we lopen met bepakking en de vele sneeuw zullen we een stuk trager gaan. We zeggen tegen elkaar dat het dubbele, 4 uur, wel moet lukken. Dan een resupply en biertje in Sedrun, een begin maken aan etappe 3 en op zoek naar een slaapplek. Sounds like a plan Stan! Toch?

Het afdalen ging super smooth, na een uur hebben we een behoorlijk stuk gehad en vonden we een fantastische lunchplek bij een ijskoud riviertje van smeltwater. So far so good! Totdat we een stuk verderop bij een omleiding komen. Wat we er uit opmaken is dat er veel steenval is geweest waardoor de route onbegaanbaar is. We besluiten geen risico te nemen en braaf de omleiding te volgen. We komen er alleen al snel achter dat deze omleiding niet verder gaat met dalen, maar juist stijgt! En niet zo‚Äôn beetje ook, uiteindelijk staan we voor ons gevoel weer bijna op dezelfde hoogte als Chr√ľzlipass.. Maar ok√©, de zon schijnt en het uitzicht nog steeds prachtig, dus who cares right?

Weer een stuk verder komen we bij een serieus besneeuwd stuk. Op het eerste zicht niet iets wat we die dag niet al eerder hebben meegemaakt. De trail is niet zichtbaar dus je duwt/stampt met je voet een plat stuk in de sneeuw en met je trekkingpoles hou je jezelf in balans. Voetje voor voetje komen we tot halverwege de bergwand en dan wordt het echt steil. We voelen dat het eigenlijk te steil is, maar terug is ook zonde.. choices, choices.. we besluiten toch om te draaien en in onze eigen voetsporen terug te gaan. Oké weer terug aan het begin, hoe komen we dan aan de overkant? Via de rotsen bovenlangs it is, maar ook dit blijkt niet te doen. Dan dus nog 1 optie over; onderlangs. Het zweet staat inmiddels overal, maar uiteindelijk bereiken we de overkant! Holy shit!!

Rond 19.00 uur bereiken we kapot Sedrun. De 4 ingecalculeerde uren om van de Chr√ľzlipass naar Sedrun te komen zijn er dus 7 geworden.. We scoren een groot glas bier bij het eerste de beste caf√© en besluiten om niet meer aan etappe 3 te beginnen. We vinden ons home away from home die avond bij de Mountain Lodge. Toptent! Goed bier, briljante burger en super vriendelijke eigenaar.

Dag 4 Sedrun – Lukmanierpass

De volgende ochtend lopen we na een kop koffie het stadje in om inkopen te doen. Etappe 3 is met zo’n 24 kilometer de langste qua kilometers, maar wat hoogtemeters betreft een stuk gemakkelijker dan etappe 2. Ontbijten doen we even snel na onze resupply op een bankje in het dorp en daarna snel door!

Na een kilometertje of 6 bereiken we een super plekje voor koffie. Sla deze spot zeker op. Je vind er een firepit met grill, picknicktafel, watertap en, note to self voor de volgende keer, genoeg plek voor een tentje…

Verder geen rotsige, besneeuwde passages vandaag. De hoogtepunten zijn met de Hangbrug van Mutschnengia en het stuwmeer Lai da Sontga Maria ‚Äúman-made‚ÄĚ. Dit meer zie je lang genoeg, aangezien je er helemaal parallel aan loopt je loopt richting Hospezi S. Maria. Hier drinken we even een colaatje en dan snel door op zoek naar een slaapplek. Die vinden we uiteindelijk, na een dag van een kleine 30km, aan de overkant van het meer.

2 gedachten over “Gotthard Tunnel Trail

• december 9, 2018 om 10:39 pm
    Permalink

Wederom genoten!!!
    En nu dit ontdekt hartstikke leuk, die prachtige natuur, het avontuur!

Beantwoorden
  • december 21, 2018 om 5:51 am
    Permalink

Zudem erleben Sie immer wieder Momente, in denen Sie exakt uber dem Tunnel stehen ‚Äď wenn auch bis zu